koranj

تفاوت بین انواع برنج ایرانی !

شاید در گذشته تنوع برنج های موجود در بازار به برنج هاشمی و برنج علی کاظمی ختم می شد اما چندین سال است که این بازار شاهد اقلام متنوع تری شده است. اسامی که حتما بارها شنیده اید اما نسبت به آنها اطلاعات و شناخت کافی نداشته باشید.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله نسبت به معرفی انواع برنج های موجود در بازار بپردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید و تجربه خود را از مصرف هرکدام از این نوع برنج ها در کامنت این نوشته، با ما به اشتراک بگذارید.

برنج هاشمی

برنج هاشمی توسط یوسف هاشمی در روستایی در اطراف خمام در سال ۱۳۶۴ کشف شد. این برنج در سال ۱۳۷۰ به تولید انبوه رسید و نام خود را از کاشف آن، آقای هاشمی گرفته شده است. برنج هاشمی به دو نوع گرم و سرد تقسیم می شود.

گونه گرم این برنج ساقه ضخیم تری نسبت به گونه سرد آن دارد و به همین دلیل کرم ساقه خوار نمیتواند به آن نفوذ کند و به سم پاشی نیازی ندارد این مورد سبب میشود در بیشتر مزرعه ها به صورت ارگانیک کشت گردد.

هردو نوع برنج هاشمی در یک زمان کشت میشود ولی برداشت گونه سرد ده روز دیرتر از گونه گرم است. شکل ظاهری این دو نوع برنج تفاوتی ندارد ولی نوع سرد آن از نظر مزه و پخت بهتر از نوع گرم آن است.

برنج دمسیاه

این برنج پرطرفدار و مشهور نخستین بار در استان گیلان کشت و داشت و برداشت است و هم خانواده برنج صدری میباشد، برنج دم سیاه از کیفی ترین برنج های موجود در کشور که که اکثر کشاورزانی که از شالیزار های مرغوب برخوردار هستند اقدام به کشت این برنج میکنند، همین موضوع از دلایل اصلی باعث شده تا در کیفیت و مرغوبیت برنج دم سیاه بسیار تاثیر گذار باشد، این برنج از دسته برنج های کم محصول بوده و در حین برداشت نسبت به برنج های هم ردیف خودش مانند برنج طارم، برنج هاشمی محصول دهی و بهره وری کمی دارد، این امر از دلایل اصلی قیمت بالای برنج دم سیاه در بازار برنج میباشد.

همانطور که گفته ایم برنج دم سیاه از خانواده برنج صدری میباشد و انواع دیگری ندارد، این برنج با توجه به شرایط آب و هوایی بیشتر در استان های گیلان و گلستان برداشت میشود و معروف ترین شهر های تولید کننده آن ” آستانه اشرفیه گیلان و مینودشت گلستان” میباشند.

یکی از سوالات رایج مصرف کنندگان برنج در کشور این است آیا برنج دم سیاه بهتر است یا هاشمی !!! این سوال از آنجا پدیدار میشود که مصرف کننده بدلیل شباهت زیاد این دو برنج در انتخاب آن بسیار دو دل میشود.

طبق تحقیقات انجام شده اگر بخواهیم به صورت ساده این برنج را به صورت کلی مقایسه کنیم به این نتیجه میرسم این دو برنج در هنگام پخت از ری و قد کشیدن برابری همراه هستند و تنها تفاوت آن در عطر این دو برنج میباشد که به گفته بیشتر پژوهشگران برنج دم سیاه عطری تر از برنج هاشمی میباشد.

برنج طارم

نام برنج طارم برگرفته از یک محل در استان زنجان است که از قدیم این برنج به صورت انبوه در آن جا کشت میشد و در حال حاضر در استان های گیلان و مازندران نیز کشت میشود.

برنج طارم همانند برنج هاشمی به دو گونه گرم و سرد تقسیم میشود. به نوع زودرس آن گرم و به نوع دیر رس آن سرد گویند. شکل ظاهری طارم نسبت به نوع صدری کمی کوتاه و چاقتر، جنس گچی، دارای رنگ سفید متمایل به کرم است. عطر و طعم بی نظیر آن باعث شده طرفداران زیادی را جذب خود نماید.

برنج عنبر بو

به نوع خاصی از برنج با عطر و بو بی‌نظیر و طبع گرم که از قد کوتاه و چاق برخوردار است، عنبر بو گفته می‌شود. این نوع برنج دانه بلند نبوده و هنگام پخت هم قد زیادی نمی‌کشد اما از برنج‌های خوش پخت و خوش طعم به‌حساب می‌آید.

در حال حاضر این نوع برنج بیشتر در شالیزارهای برنج جنوب کشت و برداشت می‌شود. برنج عنبربو یک محصول ارگانیک و طبیعی است که با آب بسیار کم در شالیزارهایی با خاک عاری از کود و مواد شیمیایی کشت می‌شود؛ از این‌رو کاملا سالم بوده و مصرف آن هیچ ضرری برای بدن انسان ندارد.

کلیه مراحل کشت و برداشت این نوع برنج از جمله شالیکوبی و سورتینگ با دستگاه‌های مدرن، تمام اتوماتیک و دستگاه‌های لیزری انجام می‌شود که همین موضوع سبب شده تا در مقایسه با سایر برنج‌ها از کمترین مقدار دانه شکسته برخوردار باشد. برنج عنبر بسیار سبک بوده و هضم آن بسیار راحت است؛ بنابراین انتخاب ایده‌آلی برای مصرف روزانه خواهد بود.

برنج عنبر بو از خوش عطرترین و خوش طعم‌ترین انواع برنج موجود در بازار خشکبار کشور به‌حساب می‌آید که از خواص دارویی فراوانی برخوردار است. از خواص برنج عنبر اصل، می‌توان به کاهش تری گلیسرید و فشار خون، برطرف کردن سوء تغذیه، کاهش تحریکات معده و روده، کنترل دیابت، تامین ویتامین E وB، مواد مغذی و معدنی مورد نیاز بدن اشاره کرد. اگرچه برنج عنبر بسیار سبک و سالم بوده اما مصرف بی‌رویه این نوع برنج به دلیل مقدار زیاد نشاسته، می‌تواند برای افراد دارای دیابت مشکل‌ساز شود. همچنین کالری بالای این نوع برنج، می‌تواند سبب چاقی و اضافه وزن مصرف‌کننده شود.    

برنج عنبر از لحاظ ماهیت با برنج‌های خطه شمال متفاوت است و از قیمت کمتری در مقایسه با سایر برنج‌های ایرانی برخوردار است؛ از این‌رو اغلب افراد از قشرهای مختلف جامعه، می‌توانند این نوع برنج را از مراکز معتبر خریداری کنند اما سوالی که برای بسیاری از خریداران پیش می‌آید، این است که چگونه برنج عنبر اصل را تشخیص دهیم؟ بهترین مارک برنج عنبر بو در بازار خشکبار کشور کدام است؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که تفاوت این نوع برنج با برنج‌های مشابه موجود در بازار پس از پخت مشخص می‌شود اما برای تشخیص برنج عنبر اصل، می‌توان به نکات زیر توجه کرد:

  • ظاهر گرد، کوتاه و توپر
  • ظاهر یکدست و بدون ناخالصی
  • عطر و بوی زیاد برنج خام و حفظ همان میزان عطر و بو پس از پخت

در میان انواع برنج عنبربو موجود در بازار، محصولی که در شهرستان سیروان کشت و برداشت می‌شود، از کیفیت مطلوبی برخوردار است. حال بهترین مارک عرضه کننده برنج عنبر، برندی است که علاوه بر عرضه برنج باکیفیت و مرغوب، پایدار بوده و از قیمت مناسبی برخوردار باشد. در میان انواع برندهای فعال عرضه و توزیع برنج عنبر بو، گیاهینه یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود که علاوه بر کیفیت عالی دارای قیمت مناسبی است.

علی کاظمی

برنج علی کاظمی در سال ۱۳۶۰ توسط فردی بنام آقای علی کاظمی از روستایی در فومن کشف شد و طی هفت سال به تولید انبوه رسید. این برنج عطر و طعم خوب و نسبت به برنج صدری و هاشمی قد کوتاه تری دارد و چون ریشه آن از برنج بینام گرفته شده مانند برنج پر محصول ممکن است ظاهر دلچسبی نداشته باشد ولی پخت خوب آن ضعفش را جبران می نماید.

شیرودی

این نوع برنج از سال ۱۳۷۵ در استان مازندران کشت میشود. برنج شیرودی از نظر ظاهری کمی به برنج هاشمی شباهت دارد ولی به هیچ وجه عطر و طعم برنج هاشمی را ندارد. کیفیت پخت آن در حد قابل قبول است و نسبت به سایر اقلام پخت راحت تری دارد.

3 دیدگاه برای “تفاوت بین انواع برنج ایرانی !

  1. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است

  2. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است

  3. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم

دیدگاه و نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *